Testa sockret utan blodspillan

Nu finns en sticklös blodsockermätare i Sverige. Förutom att mäta blodsockret och inom en sekund presentera värdet på avläsarens bildskärm visar mätaren med en liten pil vart sockret är på väg. Uppåt eller nedåt och om det går fort eller långsamt. De senaste åtta timmarnas registreringar visas i ett diagram. Historiken 30 dagar bakåt finns också lättillgängligt ett par klick bort.

- Det är en revolution. Den är praktisk och smidig, säger Stefan Persson som testat mätaren, Freestyle Libre, i två månader.

Diabetessköterskan Ingrid Wetterholtz och Stefan Persson som fått en Freestyle libre
Diabetessjuksköterskan Ingrid Wetterholtz och Stefan Persson som har en Freestyle Libre.
- Testar jag på natten, fortsätter han, behöver jag inte ens vakna till ordentligt och ta på mig glasögonen. Siffrorna på bildskärmen är så stora och tydliga. Stefan Persson har haft typ 1 diabetes i 35 år och drabbats av fördröjd magsäckstömning (gastropares) vilket gör det svårt att alltid hålla koll på blodsockret. - Förr, med det gamla sättet med blod från fingertoppen, testade jag åtta till tio gånger per dygn. Nu blir det avsevärt fler gånger.

Hur ofta man vill

Freestyle libre
Freestyle Libre har två delar. En sensor på armen, ungefär lika stor som en femkrona och en avläsare, mindre än vanlig blodsockermätare. Sensorn häftas fast på överarmens baksida och när avläsaren hålls någon centimeter från den registreras det aktuella blodsockervärdet. Det är inga begränsningar i hur ofta man kan testa. Scannern klarar att läsa genom kläder och tål både dusch, bad och träning. Sensorn fungerar i två veckor, sedan måste den bytas ut mot en ny.

Också professionen positiv

Freestyle libre sensor
- Vi på kliniken har inte hunnit utvärdera tekniken ännu men visst, också vi är positiva, säger diabetessjuksköterskan Ingrid Wetterholtz på Endokrinologiska kliniken, Skånes universitetssjukhus i Malmö. - Systemet är lätthanterligt och ger ett snabbt svar. Visserligen finns trendpilen där som visar vart blodsockret är på väg men, och det är den enda nackdelen jag ser, är att avläsaren inte larmar med ljud om blodsockret blir för lågt eller för högt. Stefan Persson kallar systemet för en bra skola för att lära sig om hur den egna kroppen reagerar, till exempel efter olika måltider. - Ja, jag har lärt mig mycket de senaste två månaderna.

Ännu inte för alla

I avläsaren går det att se historiken 30 dagar tillbaka och det går att ställa in målvärden och se hur mycket tid man tillbringar i dem samt hur sockret är för högt eller för lågt. Egentligen testar inte Freestyle Libre direkt i blodet så det är en tidsfördröjning på mellan 10 och 20 minuter jämfört med den verkliga blodsockerhalten. Ungefär som vid kontinuerlig blodsockermätning. Freestyle Libre är kostnadsfri för patienten om man får den utskriven av vården. Köper man den själv kostar avläsaren 649 kronor och sensorn som måste bytas varannan vecka ungefär 700 kronor. - För vården är systemet ungefär lika dyrt som om man med det gamla sättet testar blod åtta till tio gånger per dag, konstaterar Ingrid Wetterholtz. Freestyle Libre är ännu inte tillgänglig för barn, fler studier måste först genomföras. Inte heller vid typ 2 diabetes, vid graviditet eller för patienter i njurdialys.

Ett mycket bättre system

- Om fem år tror jag att alla som vill ha den här sortens mätare kommer att få en, säger Ingrid Wetterholtz. Jan Bolinder, professor på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge, leder en studie om nyttan med den sticklösa provtagningen. – Det är ett oerhört mycket bättre system för sjukdomskontroll än fingerprickstester eftersom man smärtfritt kan läsa av sitt blodsockervärde hur ofta man vill, säger han till tidningen Diabetes.

Bild: Abbot som marknadsför Freestyle Libre i Sverige