Diabetesdiagnosen ledde till mångmiljondonation

Närbild på ett barn som deltar i en studie. Foto.
Diabetesforskare vid LUDC undersöker vad det är som gör att vissa individer får typ 1-diabetes. Kunskapen kan bidra till utvecklingen av nya behandlingar som kan förebygga sjukdomen. Foto: Johan Persson

När barnbarnet plötsligt insjuknade i typ 1-diabetes fattade barnets farmor ett beslut – hon skulle bidra till forskningen som försöker lösa den obotliga sjukdomens gåta. Tack vare donatorns generösa gåva kan nu forskare vid Lunds universitets diabetescentrum (LUDC) växla upp sina ansträngningar i kampen mot typ 1-diabetes.

När ett barn drabbas av typ 1-diabetes förändras livet för alltid, inte bara för den som har diagnosticerats med sjukdomen utan även för alla anhöriga. Familjen kan behöva göra förändringar i sin vardag, som att hjälpa till med daglig medicinering, anpassa kostvanor och fysisk aktivitet för att stödja den drabbade. Det är ofta svårt att acceptera diagnosen och som familjemedlem är det inte ovanligt att man upplever oro inför framtiden. Allt detta fick donatorn, som önskar vara anonym, följa på nära håll.

– Ett av mina barnbarn drabbades vid tre års ålder av typ 1-diabetes. Barnets föräldrar och alla andra i närheten insåg snart allvaret av sjukdomen. Sjukdomen är dessvärre kronisk men jag hoppas att forskningen förhoppningsvis kommer kunna hitta botemedel i framtiden. För att det ska kunna bli verklighet behövs mer pengar till forskning och det var anledningen till min donation.

Varje bidrag är viktigt

Via en affärskollega fick donatorn tips om att kontakta Pia Siljeklint som är avdelningschef och fundraiser vid Development Office, Lunds universitets avdelning för donatorrelationer.
– Efter möte och utmärkt information förstod jag att det var lämpligt att vända sig till Lunds universitets diabetescentrum. Forskningen som sker där ligger i absolut framkant med potential att hjälpa många och jag kände omedelbart att jag gärna ville bidra. Jag är övertygad om att donationen kommer göra nytta.

Donationen, som uppgår till tio miljoner kronor, har placerats i en stiftelse där avkastningen ska användas till forskning om typ 1-diabetes. Verksamhetens koordinatorer är oerhört tacksamma för det stora bidraget.
– Forskningen kring diabetes är avgörande för att förbättra livskvaliteten och även öka livslängden för de drabbade. Donationer som denna gör stor skillnad på flera sätt – de kan hjälpa forskare att genomföra viktiga studier för att förstå diabetes bättre och utveckla nya behandlingsmetoder för diabetespatienter. Genom att förstå riskfaktorer och utveckla förebyggande strategier kan forskningen bidra till att minska antalet nya fall av diabetes. Därför är varje bidrag, stort som litet, mycket viktigt, säger professor och koordinator Allan Vaag vid LUDC.

– En av LUDC:s forskningsstyrkor är att vi är bra på att överbrygga klyftan mellan patientcentrerad forskning å ena sidan och den lika nödvändiga grundforskningen å den andra, här kommer donationen att göra verklig nytta, tillägger Lena Eliasson, professor och vice koordinator vid LUDC.

Artikeln har tidigare publicerats på Development Offices nyhetssida donationsnyheter.blogg.lu.se. Development Office är Lunds universitets fundraisingverksamhet.

Länk till donationsnyheter.blogg.lu.se

Fakta om Lunds universitets diabetescentrum – LUDC

Vid LUDC bedrivs omfattande och mångfacetterad forskning med koppling till diabetessjukdomar. På verksamhetens webbplatser kan du ta del av nyheter om experimentell grundforskning om diabetes, undersökningar om människors levnadsvanor och kliniska studier om diabetes och vanliga komplikationer i samband med typ 1-diabetes och typ 2-diabetes.

En stor del av diabetesforskningen vid LUDC görs inom forskningsmiljön EXODIAB (Excellence of Diabetes Research in Sweden) som är ett strategiskt forskningsområde i Sverige. Inom EXODIAB har diabetesforskare vid LUDC och Uppsala universitet ett nära samarbete. Diabetesforskarna vid LUDC är framför allt verksamma vid Clinical Research Centre, CRC, i Malmö och på Biomedicinskt centrum, BMC, i Lund.

Länk till LUDC:s webbsajt (på engelska)

Stöd diabetesforskningen

Vill du vara med och stödja diabetesforskningen vid Lunds universitets diabetescentrum? Du som har bestämt dig för att stödja diabetesforskning vid Lunds universitet kan välja bland olika inbetalningsalternativ. Varje gåva är betydelsefull för oss.

Stöd vår forskning

Fakta om typ 1-diabetes

Typ 1-diabetes uppstår hos barn och vuxna då deras kroppar är oförmögna att tillverka insulin. Obehandlad diabetes kan snabbt leda till livshotande tillstånd. Vid fastställd diabetesdiagnos behandlas barnet med insulininjektion livet ut, vilket påverkar vardagen. Att hantera typ 1-diabetes kräver noggrann övervakning av blodsockernivåer, insulininjektioner eller användning av insulinpump, samt balansering av kost och motion. Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom, som innebär att kroppens eget immunförsvar angriper och förstör insulinproducerande celler i bukspottkörteln. Enligt Svenska Diabetesförbundet har uppemot 600 000 människor i Sverige en diabetessjukdom.